De winnaar van de beruchte oliebollentest van het AD is bakkerij Klootwijk uit Capelle aan den IJssel. De oliebol van deze bakkerij, met 26 filialen, kreeg het cijfer 10 van de jury.
Opmerkelijk genoeg kregen de bollen van dezelfde bakkerij in 2010 nog een vernietigend oordeel: “Klef, taai, vieze nasmaak van te veel citroen? Een bol zoals je hem niet wilt hebben.”
Voor de bakkerij was dat een klap in het gezicht, maar ook een ‘wake-upcall’. Daarna ging het roer om, zegt bakker Leon Klootwijk tegen de krant, en begon de zoektocht naar de perfecte oliebol. Met succes, zo blijkt dus.
De afgelopen tijd was er veel te doen om zowel de haring- als de oliebollentest van het AD.
AD-Hoofdredacteur Hans Nijenhuis veroorzaakte vorige week bij Jinek ophef door uit te vallen tegen een oliebollenbakker. In die uitzending werd duidelijk dat de recensies over de oliebollenverkooppunten (zaken én kramen) niet worden geschreven door medewerkers van het CSO maar door journalisten die de oliebollen ophalen.
Nadat één van de oliebollenbakkers tijdens de uitzending niet goed uit z'n woorden kwam, zei Nijenhuis: "Als je net zo oliebollen bakt als dat je praat dan verbaast het met niet dat je als laatste bent geëindigd."
Omdat hij daar later spijt van had publiceert het AD dit jaar niet de beste 250 maar de beste 75. De krant wil niet langer 'aan leedvermaak doen'. Nijenhuis: "Het AD is er niet om hardwerkende ondernemers de stuipen op het lijf te jagen."
Mensen, dat was een afgang gisteren bij #Jinek. Ik was niet goed geinformeerd over onze testen en maakte uit irritatie een foute opmerking. Mijn excuses. Ik ga het rechtzetten.
— Hans Nijenhuis (@HansNijenhuis) 22 december 2017
Daarnaast bleek de haringtest doorgestoken kaart. Dat concludeerde de econoom Ben Vollaard, verbonden is aan de Universiteit van Tilburg, in november. Een panellid van de test heeft zakelijke belangen bij groothandel Atlantic. De 20 haringboeren die aangesloten zijn bij deze groothandel scoren gemiddeld een 9,1. De overige haringboeren gemiddeld een 5,5.